Monday 13 December 2010

Ciri-Ciri Iklan

Ciri-ciri iklan sebagai berikut:
  1. Demo: Iklan jenis ni memang yang paling asas dalam sebarang promosi produk dan perkhidmata
  2. Keperluan dan masalah: Dalam kehidupan seharian kita, memang tak lekang daripada masalah. Huraian masalah akan dibentangkan dan produk atau servis akan diperkenalkan.
  3. Penonjolan Masalah yang Beraneka dan Berlainan: Dengan teknologi grafik komputer, kesan audio dan visual dapat menjadikan fantasi menjadi seakan-akan realiti.
  4. Perbandingan: Pernah tengok iklan sabun basuh tak?
  5. Kisah Teladan: Kebanyakan iklan jenis ini akan mempunyai naratif yang panjang dan memberi impak emosi yang mendalam terutamanya kepada mereka yang pernah melalui pengalaman yang berkaitan.
  6. Kelebihan menjadi tunjang jalan cerita: Cara ini pada pendapat penulis kurang digemari oleh pengiklan kerana memerlukan penonton berfikir sejenak. Dengan kewujudan teknologi terkini, tumpuan penonton mudah beralih dan tidak memberikan impak yang lama.
  7. Testimoni: Selalu digunakan dalam pengiklanan secara langsung contohnya Smart Shop, Media Shoppe dan sebagainya
  8. Karakter Rekaan dan Selebriti Terkenal: Satu cabaran dalam iklan kategori ini adalah menggunakan ‘ikon’ serta menyelitkan dan menghubungkaitkan jenama kepada penonton.
  9. Penggunaan Simbol, analogi dan kesan visual yang menonjol: membuat demonstrasi kelebihan produk dan mengapa produk tersebut berkesan dalam menyelesaikan masalah berkaitan.
  10. Mewujudkan hubungkait dengan gambaran pengguna/penonton: Pengiklan akan memaparkan jenis-jenis pengguna dengan harapan pengguna akan merasakan kaitan di kalangan mereka. Bergantung kepada pasaran sasaran, selalunya pelakon berwajah cantik akan dipaparkan tetapi kadangkala orang kebanyakan akan dipaparkan juga.
  11. Penggunaan personaliti yang unik: Tempat asal atau sejarah yang mantap selalunya akan digunakan seperti iklan BMW di mana keunggulan teknologi dari Jerman.
  12. Tidak masuk dek akal: Iklan jenis ini semakin popular. Walaupun kedengaran agak janggal, tapi keberkesannya terbukti dengan sejumlah ramai yang akan memandang/menonton lebih daripada dua kali.

1 comment: